Erlijioen hotsak - Las Religiones Suenan zikloaren bigarren hitzaldiaz Antonio Ezquerro arduratu zen; musikologoa da, eta CSICeko (Ikerketa Zientifikoen Goi-mailako Zentroa) ikertzailea, Bartzelonako Milà i Fontanals Erakundeko Historiaren Zientzien eta Musikologiaren Sailean. Gainera, Espainiako RISMen (Répertoire International des Sources Musicales) presidentea da, eta Euskal Herriko Unibertsitatearen eta Donostiako Orfeoiaren Ikerketa Saria jaso zuen 2013an.
Antonio Ezquerrok «Prima le parole e poi la musica. Soinu-akonpainamendua liturgia kristauaren goraipamen gisa» hitzaldia eskaini zuen urriaren 6an (asteartea), 18:30ean, Musikenen. Musikene Jakiundek antolatutako eta Laboral Kutxak babestutako zikloaren kolaboratzailea da.
Jakiundeko kide José Félix Martí Massók aurkeztu zuen publiko guztiei irekitako hitzaldia, eta Antonio Ezquerrok Europan musikaren erabilerak –hasieran, erlijioari lotuta zegoen– izan duen bilakaera luzea azaldu zuen labur.
Kristautasuna agertu zenetik, duela bi mila urte baino gehiago, erritu baten musika-akonpainamenduak aldaketa asko izan ditu; erritua bera egonkor mantendu da mendeetan, baina aldi berean aldatuz joan da –bilakaera motel baten mende–. Tenplu kristauetan musikak aldaketa asko izan ditu, hasi arianismoaren garaitik –Iberiar penintsulan Erromatar Inperioa erori zenean hartu zuen indarra– eta protestantismoaren loraldiraino, hau da, Erdi Aroaren amaieraren eta Europako zati handi bat Errenazimendu betean zegoen garaiaren arteraino, eta hark Trentoren ondoren eragindako berehalako kontrarreforma ere kontuan hartuta. Monasterioetatik hasi, eta katedraletaraino, eta deboziozko beste hainbat tokitaraino (ermitak, santutegiak, otoiztegiak...), gaur egun arte. Eta kantu xehetik eta antzinako liturgia «nazionaletatik» (kantu anbrosiarra, galikanoa, beneventarra, bisigotikoa edo mozarabiarra, erritu sarumdarra, koptoa...) IX. menderaino, alegia, polifoniaren agerpen eta garapen aldiraino: polifonia Europako elementu bereizgarritzat jo ohi da, eta geroagoko «alla Palestrina» eredu baten eragiletzat, zeina ia Vatikanoko II. Kontziliora arte nabarmen zabaldu zen. Baina, musika uste bakarreko (baina irakurketa askoko) testuinguru-aldaketetara moldatu zen une oro, berriro, gaur egunera arte: monoteista vs politeista Antzinaroan (judutarrak eta lehen kristauak vs jentilak –funts bakar bat askotariko izaeren aurrean?–; gero, «Liburuko» erlijioena –musulmanak barne jada– vs paganoak; eta are geroago, 500. urtean, kristauen beren artean: katoliko-erromatarrak, ortodoxoak, luteranoak, kalbinistak, puritanoak, hugonoteak, anglikanoak, ebanjelikoak...).
Hori horrela, eboluzionatu egin zuen: kantu monodiko biluzitik artifizio polifonikoaren konplexutasun eta bilbe kontrapuntistikora, eta, gero, musika instrumentala eta hori garatzea eta tenpluetan sartzea –organotik ministrilen kopletara eta hortik benetako orkestretara, batik bat Benedikto XIV.aren Annus qui entziklikatik abiatuta– eta alderdi teatralarekiko sinbiosia –opera–; azken horrek abesbatzak eta orkestra handia sartu zituen eliza kristauetan. XIX. mendearen erdialdean, une egiaz traumatikoa bizi izan zuen; izan ere, esaterako, Espainian, gobernuak eta Egoitza Santuak konkordatu bat sinatu zuten eta, horri jarraikiz, elizaren erakundeek ordaindutako plantillako musikariak klerigoak izan behar ziren ezinbestean. Hortik, erreformako eta hastapenetara itzultzeko zenbait mugimendu kristau nabarmen sortu ziren, baita arlo musikalean ere, mugimendu zeziliarrak –hasieran, bavariarrak bakarrik– eta Solesmesko Done Petri abadiako monje frantsesek sustatuta. Horiek, Bonaparte ondorengo homogeneizazio europarretik sortutako historizismo berriaren magalean, Paléographie Musicale handia sortu zuten, eta harreman zuzena izan zuten Erromarekin. Harreman horretatik, Editio Vaticana eta Pio X.aren –Lorenzo Perosi bere buruzagi handiarekin– Motu proprioa sortu ziren, baina inoiz ere ez zuten lehengo arrakasta izan, eta beherakada geldiezina jasan zuen «influentziari» zegokionez. Vatikanoko II. Kontzilioarekin amaitu zen –ilusionagarria izan zen bere momentuan, eta saihetsezina edonola ere, eta, noski, behin betikoa–.
Azken batean, pentsamendu kristauak beste inork bezala baldintzatu du Europako eta mendebaldeko errealitatea horrela izatearen zergatia, eta bere aztarna utzi zuen, halaber, tratadistika musikalean, belaunaldi luzeen bizi-lekuko denez: Boeciotik Guido de Arezzora, Vitrytik Ramos de Parejara edo Zarlinora, Marin Mersennetik Athanasius Kircherrera, Rameaura edo Aita Solerrera, eta Guillaume de Machauten adibideetatik Tomás Luis de Victoriara, Claudio Monteverditik Antonio Vivaldira edo Joseph Haydnera, eta Franz Lisztetik Olivier Messiaenera edo Krzysztof Pendereckira.
Begoña García-Zapirain da maiatzeko Jakiunde 2022 Egutegiaren protagonista, eta bere bi pasioak azaltzen dizkigu bertan: familia eta ikerketa. Bien arteko oreka bilatzeko esfortzuaz hitz egiten digu, bai egutegian eta baita...
Maite Apezteguía akademikoak COAVN (Colegio Oficial de Arquitectos Vasco-Navarro/Euskal Herriko Arkitektoen Elkargo Ofiziala) erakundearen saria jaso du "ALFAYOMEGA REHABILITACIÓN de CEMENTERIO de ZABALEGI"...
Humberto Bustince Jakiundeko kidea, UPNA/NUPeko Konputazio Zientziak eta Adimen Artifizialeko katedraduna, Asia-Pazifikoko Adimen Artifizialeko Elkarteko (AAIA) kide izendatu dute. Elkartean nazioarteko ikerketa zentro nagusiek...
“Kristalografia eta kristal liluragarriak, aliatu garrantzitsuak atomoen barrena egindako nire bidaia zoragarrian" da Maribel Arriortua Marcaida akademikoak –UPV/EHU Euskal Herriko Unibertsitateko Kristalografiako eta...
"Las ciencias, femenino plural" hauxe Carmen Mijangos akademikoak, CSIC- Ikerketa Zientifikoen Goi Mailako Kontseiluko Polimeroen Zientzia eta Teknologia Institutuko "ad honorem" ikerketa irakasleak Jakiunde...
José Félix Martí Massó akademikoak eta María Martinón-Torres, CENIEH - Giza Eboluzioari buruzko Ikerketa Zentro Nazionaleko zuzendariak, bi galdera hauek jarri zituzten mahai gainean Iruñeko CIVICANen, martxoaren...
Jakiunde 2022 egutegiak Maria Jesus Esteban Galarza, Frantziako CNRS-Ikerketa Zientifikoen Zentro Nazionaleko ikerketa zuzendaria aurkezten du otsailean. Egutegiaren protagonistek esaldi bat aukeratu dute haien argazkian...
Jakiundek Akademiako 12 kide aurkezten dituen egutegia plazaratu du. Akademiaren lehenengo egutegia da 2022ko honako hau, eta zientzia eta teknologiaren arloan lan egiten dute emakumeak dira protagonistak: Urtarrila - Sonia...
Teresa Catalán konpositoreak Arte Ederretako Merituaren Urrezko Domina jaso du 2021ean. Jakiundeko akademikoak bi sarirekin amaitu du urtea, Nafarroako Gobernuak maiatzean emandako Vianako Printzea saria eskuratu...
Esther Ferrer akademikoak Donostiako Urrezko Danborra jasoko du urtarrilaren 20an, hiriko jaietako egitarauaren barruan.Sariaren helburua da herritarrek proposatuta saritutako pertsonak hiriaren alde egindako lan positiboa...
Agustin Azkarate jakitunak, Euskal Herriko Unibertsitateko Arkeologia katedradunak, Eusko Ikaskuntza-Laboral Kutxa Humanitateak, Kultura, Arteak eta Gizarte Zientzien 2021eko Saria jaso zuen azaroaren 9an, Gasteizko Santa Maria...
Jakiundek "Pandemiak erakutsi diguna" solasaldiak antolatu ditu urriaren 21ean eta 22an, ostegunez eta ostiralez, arratsaldeko 19:00etan, Nafarroako Museoan, Iruñean. Osteguneko mahaikideak: - Imma Aguilar Nàcher,...
El académico Luis de Pablo (Bilbao, 1930) falleció el 10 de octubre en Madrid a los 91 años de edad. Uno de los máximos exponentes de la música de vanguardia, Luis de Pablo comenzó sus estudios de piano con 7 años, y compuso...
JAKIN-MINA egitasmoaren hamaikagarren edizioa zabalik da Euskal Autonomia Erkidegoan eta Nafarroako Foru Erkidegoan, eta iritsia da ikastetxeetara DBH 4. mailako ikasleei zuzentudako zikloen tokian tokiko egitaraua. Pandemiak...
Perspectivas es un espacio de encuentro para el análisis y el debate organizado por Fundación Caja Navarra en colaboración con Jakiunde. Carolina Moreno Castro, catedrática de Periodismo de la Universidad de Valencia, y Joaquín...
HOTSAK/SONIDOS zikloa Musikenera iritsi da udazkenean, edizio honetan musika eta filosofia aztertuko direlarik, azken edizioetan Zientzien, Arteen eta Erlijioen hotsak entzun eta gero. Irailaren 29an Javier Echeverriak,...
Jakiundek bi solasaldi antolatu ditu pandemiak erakutsi diguna aztertzeko, urriaren 21ean eta 22an, Iruñeko Nafarroako Museoan, 19:00etan. Bi mahai inguruak jendarteari zabalik daude eta sarrera librea da lekuak bete....
HOTSAK/SONIDOS zikloa Iruñera itzuliko da urrian, Nafarroako Artxibo Nagusira, "Octubre Archimusical" egitarauaren baitan. Aurten Ideien hotsak izango dira nagusi, urriak 6, 13, 20 eta 28an eskainiko diren lau...
Arrakasta handiz antolatu zuen Jakuindek Unibertsoaren soinua: Musika, Izarrak eta Ohitura Zaharrak ekitaldia, Uxueko Upnako uda ikastaroen baitan, abuztuaren 7an eta 8an, Humberto Bustince Jakiundeko kideak eta Nafarroako...
Unibertsoaren soinua: Musika, Izarrak eta Ohitura Zaharrak (abuztuak 7 eta 8) eta Uxue, Erresumako Unibertsitatea: Arte mota guztientzako zientzia (abuztuak 28 eta 29) dira Upnako udako ikastaroen baitan Humberto Bustince...
Jakiundek eta Eusko Ikaskuntzak bi erakundeen arteko sinergiak sustatzeko lankidetza hitzarmena sinatu dute. Elkarlan ahalik eta estuena sustatu nahi dute sinatzaileek, eta euren profesionalen eta baliabide materialen erabilera...